سارا مطهری

همه چیز در مورد من

سارا مطهری

همه چیز در مورد من

  • ۰
  • ۰

۸ نکته مهم و اصولی در یادگیری سطح مقدماتی پیانو

آموزش پیانو را در چند بخش برای شما شرح میدهیم.پیانو یک ساز باکلاس و عام پسندی است که در ادامه قدم به قدم و از مبتدی شروع به آموزش آن میکنیم .

 

نت: الفبای موسیقی را نت می نامند.که عبارتند از: دو   ر  می  فا سل  لا   سی

                                                                                       si   la  sol  fa   mi   re  do

اصل یک موسیقی:نت ها از چپ به راست صدایشان زیر تر و از راست به چپ صدایشان بم تر می شود.  

در برخی کشورها نت ها را با حروف انگلیسی نشان می دهند:

A = la   B = si  C = do   D = re  E = mi   F = fa   G = sol

نمایش نت ها روی کلاویه ها :

نمایش نتها روی کلاویه


  • به شستی های سیاه و سفید(هردو) پیانو یا  کلاویه می گویند.

خطوط حامل: به ۵ خط موازی و مساوی که بر روی هم قرار گرفته اند خطوط حامل می گویند .ضمنا این خطوط از پایین به بالا خوانده می شوند یعنی پایین ترین خط شماره ی ۱ است و بالاترین خط شماره ی ۵ است.

          خطوط حامل

  • نت ها یا روی خطوط حامل قرار می گیرند:

  • نت ها یا بین خطوط حامل قرار می گیرند:

نت ها همچنین می توانند بالا یا پایین خطوط حامل نیز قرار گیرند که در این صورت با اضافه کردن خطوطی به نام خطوط کمکی مشخص می شوند.

وبسایت Jay Morin یکی از معتبرترین وب سایت های اموزش پیانو در سرتاسر دنیاست.

سرکلید:

ما برای مشخص شدن جای نت ها از سرکلید استفاده می کنیم.برای مثال وقتی می خواهیم شستی  فا را بزنیم  باید بدانیم که جای آن روی خطوط کجاست.شستی سل (سوپرانو) که یک دایره ی کوچک آن روی خط دوم است نمایانگر این است که نت سل روی خط دوم قرار دارد.از همین رو جای باقی نت ها نیز مشخص می شود.(خطوط بالایی زیرتر و خطوط پایینی بم تر هستند.)

بقیه سر کلید ها جلسه بعد آموزش داده می شوند.

طریقه ی بهترحفظ کردن جای نت ها در جلسه ی دوم آموزش داده میشود.

تمرین-این نوشته ها را به دفتر نت خود انتقال دهید و سعی کنید جای دقیق نت ها را

روی کلاویه ها بشناسید طوری که با نشان دادن یک کلاویه اسم آن را فوری بیان کنید.

طریقه ی شناسایی راحت تر نت ها روی خطوط:

همان طور که در جلسه ی اول گفته شد نت ها یا روی خطوط حامل قرار می گیرند و یا بین این خطوط.

طبیعتا شناسایی و سلفژ نت ها در ابتدا کمی سخت است به همین منظور این نت ها را مطابق قاعده ی زیر حفظ کنید:

نت هایی که روی خطوط حامل هستند:< می سل سی ر فا >

نت هایی که بین خطوط حامل هستند :< فا لا دو می > که برای بهتر به حافظه سپردن با رمز <فالوده ی من > حفظ کنید.

فاصله : هر نت با نت دیگر یک پرده( یک تن) فاصله دارد به جز نت (می تا فا) و (سی تا دو) که نیم پرده با هم فاصله دارند و (اگر به شستی ها دقت کنید می بینید بین این نت ها کلاویه ی سیاهی وجود ندارد.)

هم چنین کلاویه های سفید با کلاویه های سیاه مجاور خود نیم پرده فاصله دارند.اگر به شکل هم دقت کنید متوجه میشوید که بین (می تا فا ) و (سی تا دو) هیچ نیم پرده ای وجود ندارد پس فاصله شان نیم پرده است.

برای مثال فاصله ی( دو تا فا)‌ ۲٫۵ پرده و فاصله ی ( سل تا سی )۲ پرده هست.

کلاویه های سیاه: کلاویه (شستی )های سیاه صدا را نیم پرده تغییر می دهند.(سمت راست زیر و سمت چپ بم تر است)

نام گذاری کلاویه های سیاه نیز به کمک کلاویه های سفید انجام می شود به این ترتیب که اگر این کلاویه سمت چپ یک نت (بم تر) باشد به اسم آن نت بمول(bemol ) اضافه می کنیم و اگر سمت راست باشد به نام آن نت دیز (diese) اضافه می کنیم.

 

برای مثال مشاهده کنید که کلاویه ی سیاه (نیم پرده) سمت راست re ر دیز نام دارد و از آن جا که این نیم پرده سمت چپ mi نیز قرار دارد می بمول نیز نامیده می شود.به این نیم پرده ها که دارای دو اسم نیز می باشند نت های آنارمونیک گفته می شود.

حال شاید برایتان سوال باشد که از کدام نام (دیز یا بمول ) استفاده کنیم.جواب این است که این نام گذاری بستگی به جهت نواختن آن نت دارد.اگر از چپ به راست آمدید و به آن نیم پرده رسیدید از بمول استفاده کنید و اگر از راست می نواختید و به آن نیم پرده رسیدید از دیز استفاده کنید.

دیز (نیم پرده زیر) را با نماد # و بمول را با حرف b نشان می دهند که این علائم در سمت چپ نت اصلی ظاهر می شوند.به شکل دقت کنید:

بیشتر بدانید:(ربع پرده): همان طور که میدانید نیم پرده ها( کلاویه های سیاه) را با علائم تغییر دهنده ی دیز و بمول میشناسیم اما جالب است بدانید که ما علاوه بر نیم پرده واحد کوچکتری به نام ربع پرده هم داریم.

پیانو فقط شامل پرده و نیم پرده است اما بیشتر سازهای زهی و زخمه ای ایرانی دارای ربع پرده نیز می باشند.زیرا در این سازها نیاز به تغییر صوت به میزان بسیار کم ضروری است.

به ربع پرده بم کردن کرون (koron) و به ربع پرده زیر کردن صدا سری (sori) می گویند که از ابداعات علی نقی وزیری می باشد.

ارگ نوازان توجه داشته باشند که امروزه کیبوردهای نسبتا مدرن دارای ربع پرده می باشند که به صراحت می توانم بگویم برای نواختن آهنگ های بندری و ۸/۶ حتما باید کیبورد شما دارای ربع پرده ( سری و کرون ) باشد.به همین منظور اگر قصد نواختن این آهنگها را دارید حتما هنگام خرید ربع پرده را مد نظر داشته باشید گر چه امروزه کیبوردهای بالای ۳۰۰ تومان همگی دارای ربع پرده هستند.

این مطلب مهم هم بخوانید: آشنایی کامل با پیانو و انواع آن

تمرین-

به قسمت آرشیو نت بروید و سعی کنید نت ها را سلف‍ژ (آنالیز.نت خوانی) کنید.اگر دروس را دنبال می کنید حتما نظر بگذارید.به زودی وارد مطالب تخصصی تر می شویم و دروس عملی را هم شروع می کنیم. .و در آخر فقط یک مطلب را تاکید می کنم: تمرین تمرین تمرین

اکتاو: پیانو و ارگ تقریبا شامل تعداد زیادی کلاویه می باشند که آن ها را به چند دسته تقسیم می کنیم که به هر دسته یک اکتاو می گویند.به هر هفت کلید سفید و پنج کلید سیاه که از نت دو شروع و در سمت راست به نت دو ختم می شود اکتاو می گویند.

به اشکال زیر دقت کنید:

یک اکتاو

ارزش زمانی نت ها:  اگر دقت کرده باشید دیده اید که بعضی آهنگ ها ریتم و ملودی تندی دارند و برخی دیگر آهسته می باشند .با دقت بیشتر درمی یابیم که هر آهنگ سرعت خاص به خودش را دارد.برای مثال وقتی نتی را پیش روی ما می گذارند اگر ارزش زمانی نت ها را بدانیم متوجه می شویم که بعضی از شستی ها را باید بیشتر نگه داریم و بعضی دیگر را باید سریع بنوازیم و دست را از روی آن زودتر برداریم.به ارزش زمانی یک نت کشش یا دیرند نیز می گویند.جا دارد برای آشنایی با ارزش زمانی نت ها جلسات قبل را خوب آموخته باشید زیرا زمانی که شما هنوز یک نت را نمی شناسید مسلما نمی توانید ارزش زمانی آن را در یابید .پس تا وقتی که به جلسات قبل مسلط نشده اید و تمرین نکرده اید نمی توانید این مبحث را بیاموزید.

نت ها به ترتیب از کند به تند عبارتند از:

نت گرد        نت سفید          نت سیاه      نت چنگ          نت دولاچنگ        نت سه لا چنگ و ….

.شکل نت ها را در تصویر ببینید:

برای مثال زمانی که نت سیاه را می بینیم به اندازه ی یک ضرب ( معمولا یک ثانیه) شستی را پایین نگه می داریم.

اگر نت های آهنگ های تند را نگاه کنید می بینید که بیشتر نت ها چنگ می باشند و باید برای نواختن این نوع آهنگ ها دستانی فرز و سریع داشته باشیم که لازمه ی آن هماهنگی سریع ذهن با انگشتان است که با تمرین زیاد حاصل می شود.

نت های نقطه دار: اگر در سمت راست نتی نقطه باشد به این معناست که باید به اندازه ی نصف ارزش آن را به آن بیفزایم یعنی آن را یک ونیم برابر سریع کنیم.به شکل دقت کنید:

نت نقطه دار

سه نت سفید = گرد نقطه دار                                     سفید نقطه دار= سه سیاه       سیاه نقطه دار=سه چنگ

بقیه مطالب این ساز : آموزش پیانو

سکوت ها:

سکوت ها به این معنا هستند که برای مدت معینی صوت ساکت بماند به طوری که زمان مواجه شدن با سکوت ها در نت می بایست انگشت ها را به طور کامل از روی کلاویه ها برداشت تا به اندازه ی ارزش آن سکوت صوتی نواخته نشود.

 تمرین – بدون شک این جلسه مهم ترین جلسه ی آموزش است و نه تنها برای پیانو بلکه برای دیگر سازها نیز دانستن آن ضروری است. حال برای آنکه جلسات از حالت خشکی و تئوری کمی بیرون بیاید نت گوشی آهنگ تولد را می گذارم .تا در ضمن آمادگی برای نواختن کم کم در جلسات بعدی به سراغ  تمرین های عملی بپردازیم. (شروع از چپ به راست است)

 Sol  sol do      sol sol  do        sol sol do do si la si      sol sol si       sol sol si                sol sol la

  sol la si do                 مبارک       مبارک              تولدت مبارک                  تولد                 تولد

تولدت مبارک

    Sol  la la sol fa mi re                  re mi mi re do do

چو گل پرخنده باشی                 دلت شادو لبت خوش

    

Sol  la la sol fa mi re                   re mi mi re do do

تا صد سال زنده باشی           بیا شمع هارو فوت کن    

 

امیدواریم از درس پیانو امروز از آکادمی موسیقی سازی ها استفاده برده باشید،چنانچه سوالی از این درس دارید بپرسید تا دوستان ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند

  • ۹۶/۰۸/۱۷
  • سارا مطهری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی